sobota, 14 maja 2022

"Strażnik piekła" Maks Dieter

Ostatnio zauważyłam, że dużo osób czyta literaturę wojenną i obozową. Ja póki co nie mam na takową ochoty, choć jedna książka na półce jest, co możecie zobaczyć w zapisanych relacjach na insta. Ale okazało się, że czasem przypadkiem trafia się na coś, czego nie planowało się brać.

Okładka książki Strażnik piekła Maks Dieter 

 

Idziemy do lasu?

Po przeczytaniu  "Strażnika piekła" można mieć wątpliwości, czy warto. Może nas tam bowiem spotkać zło. Opowieści o potwornościach nie odstraszyły 12letniego Maćka i jego kumpli. Chłopcy postanowili wejść do starej chaty, zamieszkałej przez potwora - według okolicznej ludności. Czy Stary Dziad okaże się tak straszny, jak mówią? A może powtarzane przez wielu historie nie są zgodne z prawdą? Może prawda okaże się gorsza? Maćka nie spotka tam nic dobrego. To jest pewne. Strach będzie towarzyszył nie tylko jemu, ale i nam, czytelnikom. Jesteście ciekawi, co jest jego źródłem? Sprawdź w książce!

Życie pisze najlepsze horrory

Sięgając po horror zwracam uwagę na to, skąd bierze się w nim strach. Wiele utworów w tym gatunku opartych jest na duchach, potworach i innych zombie budzących czysty lęk. Ale są też inne jego źródła. Tym razem potworności pochodzą z ludzkiego życia. I to było świetne! To, że ukazane zjawy nie są zwyczajnie straszne, że budzą lęk oparty na złu, które ludziom wyrządzili ludzie. Miejsce, które widziało tyle okropieństwa po prostu musi być nim przesiąknięte. I ja się bardzo cieszę, że ktoś to wykorzystał. Dzięki temu wątki, które widziałam już nie raz stały się oryginalniejsze i nabrały nowej świeżości. Fakt, że coś się powtórzyło też nie jest zły. Wszak co może być lepszym miejscem akcji dla horroru, jeśli nie stara chata ze Starym Dziadem w lesie? Był też trochę "Smętaż zwieżaków", ale jednak nie do końca. Była koncepcja przypominająca dementorów, ale niezupełnie. Generalnie, było dobrze, choć momentami trochę za wolno akcja szła. Na szczęście przyspieszały ją krótkie rozdziały, co pozwala szybciej przebrnąć przez spokojniejsze fragmenty. Z drugiej strony fajnie, że autor skupił się trochę na życiu dzieciaków, to można było odpocząć od rozmyślań o strachu i własnej przeszłości, zwłaszcza jej gorszych aspektach.
Trochę mi tylko przeszkadzał wiek bohaterów, który nie do końca pasował do zachowania. Nawet super zdolni, super odważni i nad wyraz zaradni dwunastolatkowie, nadal maja 12 lat i nie wszystko ogarną. Ale co ja tam wiem - nie mam dziecka w tym wieku ;) I nie znam żadnego, które by się wpakowało w aż takie tarapaty, a jednak w horrorach często wykorzystuje się właśnie młodych bohaterów. Wydaje mi się, że to jeden z powodów, dla których wiele z nich opartych jest na potworach wzbudzających strach. Ja wolę to, co jest w "Strażniku piekła" - wejrzenie w ludzkie wnętrze i pokazanie, jak nasze postępowanie odbija się na dalszym życiu. Jesteście tego ciekawi? Koniecznie przeczytajcie tę książkę.

8 komentarzy:

  1. Okładka jest przerażająca i piękna jednocześnie. Też raczej przeszkadzałby mi wiek bohaterów. Trudno mi by było wejść w ich nastrój i odczucia. Nie wiem, czy sięgnę. Czas pokaże.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wejście w świat nastolatka nie jest akurat problemem, bo autor dobrze sobie poradził z opisaniem uczuć ;) Tylko niektóre zdarzenia bardziej mi pasowały do starszych osób :)

      Usuń
  2. Co do literatury obozowej - już jej nie czytam - a jeśli chodzi o powyższą książkę, to raczej sobie odpuszczę ;-) . Pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też często odpuszczam książki o obozach. Wolę inne podejście do tematu. W tej książce przekaz mi się bardzo podobał :) Pozdrawiam ;)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Szkoda. Ale rozumiem - nie starczyłoby nam czasu na czytanie wszystkiego :)

      Usuń
  4. Ostatnio odpuszczam sobie literaturę obozowa. Na tą książkę się skusiłam bo byłam ciekawa, jak autor, którego znam sci fi, poradzi sobie z horrorem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sięgając po nią nie wiedziałam, że ma coś wspólnego z obozami ;') A w ogóle co lepsze - horror, czy sci-fi?

      Usuń

Polecany post

"Proroctwo" Adam Widerski

Wiara często wiąże się z impulsywnymi dyskusjami i sporami. A jednak często jest motywem przewodnim w książkach. A przynajmniej kryminałach....