piątek, 20 grudnia 2019

„Ciernista róża” Charlotte Link

Czy można zaufać wrogowi? Czy to możliwe, że ktoś, kto zadał nam wiele cierpienia stanie się substytutem rodziny? A może to tylko kwestia zależności od siebie nawzajem…? 


Kto jest kim?

Beatrice i Helen poznały się w czasie wojny. Mąż Helen był niemieckim żołnierzem, który miał za zadanie przejąć wioskę, w której mieszkała Beatrice. Ta druga miała wówczas kilkanaście lat, jej rodzice uciekli, a w jej domu zamieszkali okupanci. Wiele lat po wojnie Helen dalej mieszka w domu Beatrice. Nie zmienia się to aż do jej śmierci. Podejrzanej śmierci.
Mimo podeszłego wieku Niemka nie umiera ze starości, a zostaje zamordowana. Dlaczego Helen nie wyprowadziła się po wojnie? Czemu ktoś zabił kobietę, która mogła niedługo umrzeć ze starości?

Ileż w tym psychologii!

Mimo zagadki kryminalnej książka ma bardziej charakter obyczajowy. Beatrice opowiada swoją historię Karin, która przyjechała na wyspę, by uciec od męża. Turystka ma ataki paniki, które zaczynają z czasem zanikać. Mimo że jej postać nie jest najważniejsza, to jednak powód występowania ataków jest ciekawy. Co wpływa na nią tak bardzo, że czasem paraliżuje ją strach?
Najważniejsze w tej historii są jednak Beatrice i Helen. Długo można by się zastanawiać, dlaczego postąpiły tak, a nie inaczej. Dlaczego Beatrice nie wyrzuciła Niemki po wojnie? Czemu Helen sama nie odeszła po śmierci męża? Mogłabym postawić też wiele pytań dotyczących konkretnych sytuacji, ale nie chcę spojlerować ;). Na decyzje różnych bohaterów wpływało wiele czynników. Każdy miał swoje powody, by właśnie tak się zachować. Żeby zrozumieć, o co mi chodzi, przeczytajcie koniecznie „Ciernistą różę”. Wielbiciele analizy ludzkich zachowań na pewno będą usatysfakcjonowani. Po takiej lekturze jest co analizować. Ci, którzy spodziewają się kryminału, mogą być trochę zawiedzeni, choć rozwiązanie zagadki śmierci staruszki jest interesujące i po ujawnieniu prawdy zaczyna się trochę dziać. Jednakże jest to powieść zdecydowanie nie kryminalna. Mimo to książka była dobra.
Znacie inne powieści Charlotte  Link? Ja miałam już okazję przeczytać "Przerwane milczenie". Jeśli jesteście jej ciekawi, zajrzyjcie tutaj.

24 komentarze:

  1. Lubię takie klimaty, ale nie znam jeszcze twórczości pani Link. "Ciernista róża" może być dla mnie świetną książką na początek, zapisuję więc tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że chcesz przeczytać. Mam nadzieję, że po tej książce sięgniesz również po inne pozycje autorki 😊

      Usuń
  2. Lubię takie analizy. Chętnie przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. Ja też, choć sama znam słabo, a słyszałam, że nie wszystkie książki są warte uwagi 🤔

      Usuń
  4. Nie kojarzę tej powieści, ale fabuła interesująca więc może uda mi się ją kiedyś poznać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że masz okazję poznać coś nowego. Mam nadzieję, że kiedyś przeczytasz i Ci się spodoba 😉

      Usuń
  5. Dużo dobrego słyszałam o twórczości tej autorki,więc może to będzie dobre początek, aby samemu się przekonać, czy te pochwały są słuszne. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wierzę, że Ty jej jeszcze nie znasz! Musisz to koniecznie zmienić 😊

      Usuń
  6. Lubię książki, które skłaniają do jakichś wewnętrznych analiz i przemyśleń, bo to oznacza, że oferują coś więcej niż sztywną, utartą przygodę. Chciałabym tą przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uważam, że książka powinna dawać coś więcej niż rozrywkę 😉 Mam nadzieję, że będziesz miała okazję sięgnąć po tę powieść 😊

      Usuń
  7. To jedna z tych książek, które chcę przeczytać od dawna i mam coraz większe wyrzuty sumienia, że jeszcze tego nie zrobiłam. A odnoszę wrażenie, po wszystkich recenzjach w tym Twojej, że i wykonanie i treść stoją na poziomie :) 

    Dodaję bloga do obserwowanych :)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie przestań odkładać tę książkę na później 😊

      Cieszę się, że na tyle Ci się u mnie podoba, by zostać na dłużej 😉
      Pozdrawiam

      Usuń
  8. Mam za sobą jedną książkę tej autorki i teraz wszystkie biorę w ciemno :D A ta recenzja jeszcze mnie utwierdziła w moim postanowieniu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja słyszałam, że jednak nie wszystkie są super, ale na pewno sięgnę po więcej 😊 Tę na pewno warto poznać 😉

      Usuń
  9. Z ciekowości sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chętnie sięgnę po tę ksiażkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i mam nadzieję, że Ci się spodoba 😊

      Usuń
  11. Mam tę książkę w formie audiobooka i właśnie słucham. Bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam na Twoje końcowe wrażenia w takim razie 😊

      Usuń

Polecany post

"Strażnik piekła" Maks Dieter

Ostatnio zauważyłam, że dużo osób czyta literaturę wojenną i obozową. Ja póki co nie mam na takową ochoty, choć jedna książka na półce jest,...