piątek, 27 marca 2020

"Cokolwiek wybierzesz" Jakub Szamałek

Myślisz, że 'mocne' hasła uchronią cię przed hakerami? Że antywirus wystarczy, żeby zabezpieczyć swój sprzęt i dane? Czujesz się bezpiecznie włączając komputer, smartfona i inne urządzenie elektroniczne? Po przeczytaniu tej książki może się to zmienić…


Cokolwiek wybierzesz. Ukryta sieć. Tom 1


Co skrywa powieść


Znany celebryta ginie w wypadku samochodowym. Czy aby na pewno?
Dziennikarka, Julita Wójcicka dostaje informację, że wypadek mógł nie być wypadkiem. Kobieta pisze artykuły plotkarskie na znanym portalu internetowym, ale jej ambicje sięgają trochę wyżej więc zaczyna interesować się sprawą licząc na rozgłos. Co odkryje w związku ze sprawą śmierci Ryszarda Buczka? Czy to pozwoli jej wznieść się na wyżyny dziennikarstwa? Jakie kłopoty czekają na nią w drodze do prawdy? Powiem wam jedno: lekko nie będzie.

 "Już żyjemy w dystopijnej cyberprzyszłości. Tylko interfejs jest przyjazny dla użytkownika, więc nikt się nie zorientował" 

 Co się kryje w sieci


Czytając opis książki spodziewałam się lektury o wpływie mediów na nasze życie i czekających na nas w internecie niebezpieczeństwach. A co dostałam na początku? Buczek ginie w wypadku, policja przybywa na miejsce zdarzenia, MegaNewsy piszą artykuł na ten temat. Na szczęście książka napisana jest lekkim stylem, przez historię płynie się szybko i przyjemnie więc czytałam dalej. Nie mogę też powiedzieć, że nie ciekawiła mnie ta sprawa. Owszem, ciekawiła. Chociaż oczekiwałam czegoś innego to od początku niechętnie przerywałam lekturę.  A potem dostałam to, co miałam dostać. Julita odkrywa nowe fakty, ale ktoś włamuje się do jej komputera. I wtedy zagłębiamy się w tajemnice skrywane w sieci. Informacji jest dużo, są szczegółowe, ale też opisane na tyle przystępnie, że da się wiele zrozumieć. Dowiadujemy się, jak działa dziennikarstwo internetowe, jak złamać czyjeś hasło, jak się ukryć w internecie. Ale to nie wszystko. Choć to dziennikarka jest główną postacią i to jej poczynania śledzimy, nie brak też innych wątków. Pojawiają się relacje innych bohaterów, w tym policjantów prowadzących śledztwo w sprawie wypadku. Nie będę wam teraz opowiadać o wszystkich, bo postaci jest sporo, a o każdej wiemy niewiele – tylko najważniejsze kwestie. Jednak, o dziwo, wcale nie wprowadziło to chaosu. Wręcz przeciwnie. Po każdym skończonym fragmencie czułam tylko rosnącą ciekawość. A kiedy wyszło na jaw, że… no kiedy pojawiły się ważne informacje to już wiedziałam, że czeka mnie nieprzespana noc.

Dobra, czy zła?


Powieść ta nie jest doskonała. Czasem natężenie przekleństw jest trochę za duże. I choć wypada to naturalnie to jednak jest za bardzo męskie; a przecież Julita mężczyzną nie jest (mimo swojego charakteru nadal pozostaje kobietą). Na początku pojawiło się też wiele reklam. A to nazwisko gwiazdy, o której kiedyś pisała dziennikarka, a to naprawdę istniejący portal plotkarski. Potem na szczęście akcja rusza z kopyta i nie ma czasu na takie rzeczy. Z tematu dziennikarstwa i tworzenia reklam przechodzimy do cyberprzestrzeni. I wtedy już napięcie praktycznie nie spada. Wręcz zaczyna nawet rosnąć, aż dociera dofinału!
A potemzostają już tylko refleksje: jak bardzo internet wdarł się w nasze życie, czy na pewno powinniśmy ufać technologii, jak tu dalej żyć wiedząc, że nie jest się tak bezpiecznym, jak się myślał? Po takiej lekturze z pewnością zastanowię się dodatkowe dwa razy, zanim wrzucę cokolwiek na stronę internetową czy portal społecznościowy. 
Było warto? Owszem, było. Z pewnością sięgnę po drugą część serii. 



36 komentarzy:

  1. Ostatnio głośno o tym autorze. Muszę w końcu poznać jego prozę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie ten rozgłos mnie skusił do sprawdzenia, o co to zamieszanie 😁 I w sumie było warto

      Usuń
  2. Uruchom twojemu poleceniu, więc sięgną po książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że jak ją przeczytasz, to nadal będziesz mi ufać 😁

      Usuń
  3. Bardzo chętnie sięgnę po ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Warto wiedzieć, co nam grozi w sieci 😉

      Usuń
  4. Wydaje się ciekawa, choć nie jestem przekonana do tak mocno promowanych książek. Szczególnie interesuje mnie w niej to, w jaki sposób autor podszedł do tematu zagrożenia płynącego z sieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też takie książki czytam zwykle dopiero, jak szał minie, żeby podejść 'na chłodno'. Co do zagrożeń, to chociaż dotyczą głównie dziennikarki, to jednak pokazane są sytuacje, które mogą zdarzyć się teoretycznie każdemu więc myślę, że fajnie zobaczyć, jak to wszystko działa

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Zachęcam Cię zatem do sprawdzenia, czy tak faktycznie będzie 😊

      Usuń
  6. Fabuła brzmi szalenie intrygująco i Twoja recenzja także przemawia na plus, dlatego chętnie zapoznam się w wolnej chwili z powyższą książką.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fabuła faktycznie jest świetna, a do tego całkiem fajnie napisana więc czyta się szybko lekko i przyjemnie, choć same zdarzenia niekoniecznie takie są 😉

      Usuń
  7. Zapowiada się ciekawie, chyba coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że przeczytasz i się nie zawiedziesz 😊

      Usuń
  8. Koniecznie szybko bierz się za drugą, jest jeszcze lepsza! Ja czekam już na kolejny tom :) Z niecierpliwością! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam zamiar jak najszybciej dorwać drugą część, bo jestem bardzo ciekawa 😊

      Usuń
  9. Bezpieczeństwo w sieci to temat ważny i intrygujący, gdy jest elementem fabuły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ważny, dlatego dobrze, jak ktoś go czasem prosto przedstawi, żeby każdy mógł zrozumieć i przy tym się trochę rozerwać 😊

      Usuń
  10. Te książkę kupiłam tesciowi na urodziny, zeby moc od niego pozyczyc😀

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry sposób na poznanie większej ilości książek 😁 I pożyczyłaś już?

      Usuń
  11. Mam drugi tom, muszę jeszcze nabyć 1 i tez będę czytała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nabywaj jak najprędzej i dawaj znać, jak Ci się podobało 😉

      Usuń
  12. Kilka razy już słyszałam o tym tytule. Teraz czasu mam w nadmiarze więc można nadrobić zaległości ☺️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że trzeba ten wolny czas jak najlepiej wykorzystać 😉 A ta książka jest warta poznania, a do tego tak lekko napisana, że bardzo przyjemnie się czyta 😊

      Usuń
  13. Mam w planach całą serię :) może w końcu przez kwarantannę odkopię się ze stosu hańby i sobie zakupię wszystkie tytuły :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki za twoje finanse oo takich zakupach 😜 Ale faktycznie warto trochę zmniejszyć stos, skoro jest w końcu na to czas

      Usuń
  14. Nie słyszałam o tej serii, ale brzmi bardzo interesująco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że tak brzmi, bo jest interesująca 😊

      Usuń
  15. Odpowiedzi
    1. W sumie tak ;) Dobrze wiedzieć, w co się pakujemy włączając internet :D

      Usuń
  16. Ten autor i ta książka w tegorocznych planach :) mam nadzieję, że będzie mi się podobać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po tej lekturze do mojej listy wskoczyła druga część - mam nadzieję, że i u Ciebie tak będzie 😊

      Usuń
  17. Książka przeczytana, również uważam, że było warto ją przeczytać, Na pewno sięgnę po drugą część:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam drugą w planach cały czas. Mam nadzieję, że niedługo uda mi się ją w końcu dorwać 😊

      Usuń
  18. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Polecany post

"Strażnik piekła" Maks Dieter

Ostatnio zauważyłam, że dużo osób czyta literaturę wojenną i obozową. Ja póki co nie mam na takową ochoty, choć jedna książka na półce jest,...