sobota, 15 kwietnia 2023

"Zabójcza wycieczka" Ewa Waligóra

Masz ochotę na wycieczkę krajoznawczą? Jeśli tak, to ta książka jest dla Ciebie! Tylko uważaj, z kim rozmawiasz. Niektórych osób lepiej unikać.

Okładka książki Zabójcza wycieczka Ewa Waligóra 

 

Niebezpieczny powrót do korzeni

Jesteście przywiązani do historii swojej rodziny? Bohaterowie tej książki bardzo. Do tego stopnia, że przyjechali na wspólne zwiedzanie Warszawy, z której wywodziły się poprzednie pokolenia. Oprowadzać ma ich Magda, którą ściągnięto z urlopu. Wydaje się, że świetnie trafili - dziewczyna jest zaangażowana, dużo wie, stara się sprostać potrzebom grupy. Wszystko układa się wyśmienicie, aż do czasu, kiedy to jeden z turystów ląduje w szpitalu. Potem wypadki toczą się błyskawicznie, policja zaczyna śledztwo, a wszyscy zwiedzający czują narastające napięcie. Czy uda się dokończyć zwiedzanie, zanim napastnik osiągnie swój cel?
Odpowiedź na to pytanie jest trudna, a sprawę komplikuje fakt, że tak naprawdę nie wiemy, jaki jest plan sprawcy. Nastraszenie? Zabicie? Kogo? Dlaczego?

Thriller bardzo historyczny

Choć można wnioskować, że jest to opowieść pełna grozy i napięcia, to jednak są też inne aspekty. Bardzo ważną rolę gra historia. Podczas oprowadzania wycieczki Magda dużo opowiada, zagłębia się w wiele szczegółów. Dodatkowo przyjezdni z Wielkiej Brytanii mają własne ciekawostki, które są dość dokładnie zgłębiane. Jeśli więc kogoś interesują losy stolicy to w tej powieści znajdzie wiele inspiracji do dalszych poszukiwań. Mnie osobiście męczyło to, szczególnie na początku, zanim na dobre rozwinęła się właściwa akcja i opisy były w zdecydowanej przewadze.
Innym elementem jest historia rodziny Magdy, do której co jakiś czas wracamy. Kim byli przodkowie przewodniczki? W odpowiedzi na to pytanie zawarte są też elementy wojennej historii Polski. Tylko po co nam ta wiedza? Ta wątpliwość towarzyszyła mi bardzo długo. Mimo świadomości, że akcja rozgrywa się podczas zwiedzania Warszawy, miałam nadzieję na więcej akcji. Liczyłam na silniejsze napięcie i bardziej rozbudowaną zagadkę. To jednak nie znaczy, że zupełnie się zawiodłam. Absolutnie nie. Po prostu dla mnie wątków historycznych było aż za dużo. A jak nie było, to pojawiał się romans (bo przecież nie może być książki bez tego). Plusem było to, że szybko wracaliśmy do innych spraw, więc nie czułam się zanadto atakowana miłością - ale jednak trochę tak ;)


Historia też potrafi zaskoczyć

Wydawać by się mogło, że przeszłość jest mało zaskakująca. Przecież to wszystko już było, więc czym tu się dziwić. Po przeczytaniu "Zabójczej wycieczki" szybko pozbędziecie się złudzeń. Zagadki z historii też potrafią zaskoczyć. A to, jak obecnie żyjący zinterpretują dawne dzieje, jest już kompletnie nie do przewidzenia. Tak było i tym razem. Spodziewałam się różnych rozwiązań, miałam wiele podejrzeń, ale to, czego dowiedziałam się na koniec, całkowicie mnie zaskoczyło. I to nie tylko sam sprawca, ale też sposób jego działania. Jakim cudem dokonał tego, czego dokonał? Wyjaśnienie znajdziecie w książce.
Był jeszcze jeden wątek, trochę historyczny. Ta dość jeszcze świeża książka, jest zbudowana podobnie, jak klasyki gatunku. Na pewno spodoba się i osobom zafascynowanym historią i tym, którzy lubili takie postacie, jak Herkules Poirot.
Chociaż nie czuję się szczególnie powalona na kolana, to jednak "Zabójcza wycieczka" nie rozczarowała mnie. Powinniście przeczytać i przekonać się, czy taki format jest dla Was. Może akcja nie pędzi w zawrotnym tempie, może nie ma pościgów i wybuchów. Jest za to niezwykły klimat, dedukcja i interesujące zagadki.

10 komentarzy:

  1. Jeszcze zastanawę się nad lekturą tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. W wolnym czasie pewnie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wolnym czasie... jak stosik nieprzeczytanych się zmniejszy?

      Usuń
  3. Czytałam jakiś czas temu i pamiętam, że mi się podobała, ale tak jak piszesz, na kolana nie rzuciła. Mimo to przyjemnie spędziłam z nią czas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, była w porządku. Po prostu w porządku

      Usuń
  4. Może sięgnę. Brzmi całkiem ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli lubisz zwiedzanie, to koniecznie sięgnij ;) A jak nie, to też spróbuj - może polubisz

      Usuń
  5. Thriller historyczny - to brzmi bardzo ciekawie

    OdpowiedzUsuń

Polecany post

"Strażnik piekła" Maks Dieter

Ostatnio zauważyłam, że dużo osób czyta literaturę wojenną i obozową. Ja póki co nie mam na takową ochoty, choć jedna książka na półce jest,...